Jesenná škola o vyučovaní matematiky
Jesenná škola o vyučovaní matematiky 2024
Srdečne vás pozývame na 3. ročník Jesennej školy o vyučovaní matematiky, ktorá sa uskutoční 4. októbra 2024 v hoteli Tenis vo Zvolene.
Konferencia je určená všetkým, ktorí majú radi matematiku a zoznamujú s ňou deti na základnej alebo strednej škole, v domácom vzdelávaní alebo na doučovaní.
Opäť pripravujeme inšpiratívny program s výbornými rečníkmi a zaujímavými témami.
Počas konferencie budete mať príležitosť:
- vypočuť si prednášky od renomovaných odborníkov,
- diskutovať s prednášajúcimi a ostatnými účastníkmi konferencie,
- zoznámiť sa s novinkami vydavateľstva LiberaTerra.
Program Jesennej školy
8:10 - 9:10 registrácia
9:10 - 9:15 otvorenie
9:15 - 9:45 Zuzana Berová
9:45 - 10:15 Veronika Dobrovolná
10:15 - 10:45 prestávka
10:45 - 11:15 Peter Pallo
11:15 - 11:45 Peter Bero
11:45 - 12:45 obed
12:45 - 13:15 Jakub Bero
13:15 - 13:45 Katarína Kubasová
13:45 - 14:15 prestávka
14:15 - 14:45 Richard Kollár
14:45 - 15:15 Peter Bero
15:15 - 15:20 ukončenie konferencie
Naši hostia a témy, ktoré predstavia
Veronika Dobrovolná (Smysluplná škola Praha)
Oborom Veroniky Dobrovolnej je primárna pedagogika. Od roku 1996 pôsobí v ZŠ v Prahe 8 - Karlíne ako zástupkyňa riaditeľa pre 1. stupeň. Vystupovala vo vzdelávacom cykle UčíTelka Českej televízie, v častiach o matematike. Verí, že úlohou učiteľa je byť skôr sprievodcom ako len zdrojom informácií. Kladie dôraz na vytváranie pozitívneho prostredia v triede, rozvoj komunikácie medzi deťmi a podporu ich samostatnosti.
Považuje sa za sprievodkyňu vzdelávaním, snaží sa otvoriť deťom dvere do nových priestorov a motivovať ich k neustálemu objavovaniu. Je pre ňu dôležité, aby sa deti v škole cítili dobre a s radosťou sa učili. Zameriava sa na vytváranie príjemnej atmosféry v triede, budovanie vzťahov a rozvoj komunikačných schopností detí.
Sama seba charakterizuje slovami J. A. Komenského: Naši učitelia nesmú byť podobní stĺpom pri cestách, ktoré iba ukazujú kam ísť, ale samy nejdú.
Veronika Dobrovolná ukáže, ako na: Výuka geometrie na 1. stupni
Prolínání 3D a 2D prostoru, který od sebe nelze oddělit. Jak děti provést základní výukou geometrie, aby měly pojmy z geometrie spojené s představou?
Příspěvek je zaměřen na provedení všemi 5. ročníky 1. stupně. Z každého ročníku budou vybrány jedna nebo dvě ukázky z učiva geometrie, které bylo zapotřebí s dětmi modelovat, využívat nebo vyrábět pomůcky, aby děti pojem z geometrie pochopily. Přivezu s sebou na ukázku pomůcky, které vyráběly děti nebo jsem je využívala při výuce geometrie a vysvětlím jejich využití.
Richard Kollár (FMFI UK Bratislava)
Richard Kollár vyštudoval matematickú analýzu a algebru vrátane pedagogického minima na FMFI UK. Počas štúdia viedol viacero stredoškolských matematických korešpondenčných seminárov a viedol aj prípravu slovenských matematických olympionikov na medzinárodné súťaže.
Po odchode zo Slovenska absolvoval postgraduálne štúdium matematiky na University of Maryland a neskôr pôsobil ako postdok na Institute for Mathematics and its Applications na University of Minnesota a na University of Michigan.
Od roku 2009 pracuje na FMFI UK, kde učí okrem pokročilých predmetov aj základné predmety z matematiky pre odbory Dátová veda, Biológia a Medicínska biológia (obe PriF UK).
Venuje sa taktiež popularizácii vedy pre širokú verejnosť.
Richard Kollár sa bude venovať: Pravdepodobnosť každé ráno
Či chceme alebo nechceme, pravdepodobnosť rôznych udalostí počítame automaticky a podľa týchto neformálnych výpočtov sa rozhodujeme. Ukážeme si, že to nie je také jednoduché, že sa pri tom môžeme často dopúšťať chýb. Znalosť matematiky nám môže pomôcť robiť týchto chýb menej a tak nám pomôcť lepšie sa rozhodovať.
Katarína Kubasová (Spolu pre dieťa)
Katarína Kubasová je špeciálny pedagóg, ktorý sa vo svojej práci zameriava hlavne na ranú intervenciu, lebo včasný zásah je najkľúčovejší pre dieťa aj celú rodinu. Vytvorila koncept Grafomotorika hravo, ktorého cieľom je podporiť a rozvíjať grafomotoriku, ako jedného z najdôležitejších ukazovateľov vývinu dieťaťa. Založila tiež Podpornú triedu v bežnej materskej škole, ktorej cieľom je včas podporiť deti s rôznymi vývinovými ťažkosťami.
Zameriava sa na prevenciu porúch učenia u detí školského veku. Spolupracuje s viacerými školami - materskými a základnými, ktorým pomáha nastaviť podporné opatrenia, komunikáciu s rodičmi či učiteľmi...
Robí workshopy a semináre pre učiteľov, špeciálnych pedagógov, psychológov
Katarína Kubasová nás uvedie do problematiky: Žiak (dieťa) so ŠVVP (špeciálno výchovno-vzdelávacími potrebami ) na hodinách matematiky
Vysvetlím, aké sú vývinové problémy detí, ako sa prejavujú v matematike. Od čoho závisí miera ich podpory. Vysvetlím, aký je rozdiel medzi úľavou a podporou. Vysvetlím, čo okrem IQ je dôležité pre matematiku. Prečo môžu zlyhávať aj deti s vyšším IQ na hodinách matematiky, hoci sa predpokladá, že budú premianti...Ako motorika súvisí, napr. aj s matematikou... Prečo deti, ktoré nemajú dobrú pozornosť zlyhávajú v matematike...
Peter Pallo (ZŠ Rudolfa Dilonga Trstená)
Mgr. Peter Pallo je učiteľ na ZŠ Rudolfa Dilonga v Trstenej, kde dlhodobo zavádza inovácie v oblasti digitalizácie. V roku 2006 implementoval projekt „Notebook pre každého žiaka“, ktorý zefektívnil výučbu. Informačno-komunikačné technológie využíva pri metódach ako brainstorming, projektové vyučovanie či zážitkové učenie.
Je oceneným Učiteľom Slovenska a spolupracuje s ministerstvom školstva na modernizácii vzdelávacieho procesu.
Vedie mimoškolské krúžky, zdieľa blogy pre učiteľov, je recenzentom učebníc a spoluautorom didaktického multimediálneho šlabikára.
Peter Pallo porozpráva: Rozprávky z druhákova
Prednáška „Rozprávky z druhákova“ sa zameriava na implementáciu princípov riadeného aktívneho učenia (R•A•U) u žiakov 2. ročníka ZŠ s MŠ Rudolfa Dilonga. Cieľom bolo podporiť aktívnu účasť žiakov na vzdelávaní prostredníctvom tvorby autorských rozprávok, ktoré deti napísali a ilustrovali. Výsledkom je kniha vydaná v tlačenej aj digitálnej podobe. Slávnostné odovzdávanie kníh, za účasti rodičov a hostí, moderovala Adela, s úvodným slovom Daniela Heviera. Deti s hrdosťou prezentovali svoje príbehy, čím demonštrovali efektívnosť R•A•U a získali nezabudnuteľný zážitok.
Zuzana Berová (LiberaTerra)
Zuzana Berová je spoluautorka učebníc matematiky, ktorá sa špecializuje na tvorbu vzdelávacích materiálov pre základné školy. Svoje učebnice vytvára tak, aby študentom pomohli lepšie pochopiť matematické koncepty a rozvíjať ich logické myslenie, a súčasne pracovať na svojich počtárskych zručnostiach. Súčasne sa podieľa na tvorbe online prostredí pre žiakov aj učiteľov (Štúdio od Berovcov, iUčebnice, Superschopnosti) tak, aby sa online priestor stal užitočným pomocníkom pri rozvoji matematických zručností detí a uľahčil prípravu učiteľov na vyučovanie a ich prácu priamo v triede.
Je spoluautorkou filozofie Riadeného Aktívneho Učenia, ktorá kombinuje princípy aktívneho učenia s cieľavedomým vedením zo strany učiteľa. Ide o proces, pri ktorom sa študenti aktívne zapájajú do svojho vlastného učenia prostredníctvom interaktívnych aktivít, diskusií a praktických cvičení, pričom učiteľ hrá kľúčovú úlohu ako facilitátor a sprievodca.
Zuzana Berová nakreslí: Využitie obrázkov pri riešení slovných úloh
Kognitívni vedci zdôrazňujú, že kreslenie významne podporuje porozumenie a je účinným spôsobom učenia sa. Deti pomocou kreslenia spracovávajú informácie vizuálne, kinesteticky a sémanticky, čím sa zvyšuje ich porozumenie a zlepšuje učenie. V mojom vystúpení priblížim našu autorskú predstavu o použití obrázkov ako účinného nástroja pri riešení slovných úloh.
Peter Bero (LiberaTerra)
Peter Bero je slovenský pedagóg a odborník na didaktiku matematiky. Je známy predovšetkým ako autor učebníc matematiky pre základné a stredné školy. V rámci svojej pedagogickej kariéry sa špecializuje na metódy vyučovania matematiky, pričom kladie dôraz na zrozumiteľné a praktické vysvetlenie matematických pojmov a princípov.
Peter Bero je taktiež spolutvorcom konceptu Riadeného Aktívneho Učenia (R・A・U), ktorý sa snaží podporovať aktívne zapojenie žiakov do procesu učenia matematiky, čím zlepšuje ich schopnosť riešiť problémy a logicky uvažovať. Tento koncept je aplikovaný najmä v jeho učebniciach a pracovných zošitoch, ktoré sú široko používané v slovenských školách.
Jeho práca významne ovplyvnila spôsob, akým sa matematika vyučuje na základných školách na Slovensku.
Peter Bero prednášal na univerzitách vo svete, pôsobil na FMFI UK na katedre didaktiky matematiky. Je autorom a spoluautorom odborných kníh pre učiteľov.
Peter Bero zaujme témou: Cestou do triedy
Krátke nahliadnutie do nášho podcastu, v ktorom sa snažím reagovať na aktuálne, ale aj na večné témy súvisiace so vzdelávaním. Niekedy vážne, niekedy humorne, ale najmä krátko. Vyberiem z neho niekoľko myšlienok, ktoré podľa môjho názoru stoja za zopakovanie.
Jakub Bero (LiberaTerra)
Jakub Bero je zástupca novej generácie v rodinnom vydavateľstve LiberaTerra. Po maturite na Cambridge International School Bratislava vyštudoval program Business (Team entrepreneurship) na University of the West of England. Do LiberaTerra priniesol nový pohľad na online prostredie. Je tvorcom a garantom Štúdia od Berovcov.
Jakub Bero odhalí: iUčebnice a Štúdio
iUčebnica je výnimočným produktom vydavateľstva LiberaTerra. Zabudnite na pdf premietané na tabuľu a zabudnite na všetko, čo vám doteraz prezentovali ako online učebnicu. iUčebnica prináša individualizáciu učenia a interaktivitu na dosiaľ nepoznanej úrovni. Tento medzinárodný produkt má potenciál úplne zmeniť to, čo sa odohráva v triede.
Štúdio prešlo úžasnou zmenou. Je prehľadné, zmodernizované, má moderný vizuál a pribudli ďalšie nástroje, ktoré vám pomôžu pri vašej práci.
Účastnícky poplatok: 39 eur.
Akciová cena platná do 30. 6. 2024: 29 eur.
V cene je zahrnutý konferenčný poplatok, celodenná strava a občerstvenie.
Registrácia na konferenciu je ukončená.
Berovci a tím LiberaTerra