Počas tvorby vízie Učiace
sa Slovensko v rokoch 2016 – 2017 sa podarilo vyvolať nádej, že slovenské
školstvo sa konečne vydá na cestu potrebných zmien. Následné kroky ministerstva
školstva (či skôr ich absencia) však mnohých zaskočili a opäť raz
sklamali. Ozvali sa však mnohí riaditelia škôl a učitelia, ktorých vízia
oslovila a ktorí sa odmietali zmieriť s tým, že by sa nemala
premietnuť do praxe.
Ich iniciatívu zaregistrovali niektoré neziskové
organizácie, ktoré sa rozhodli poskytnúť im pomocnú ruku. V rámci projektu Učiace sa školy sa dvanásť škôl pustilo
do zmien inšpirovaných dokumentom Učiace
sa Slovensko. V rámci tohto projektu vznikli aj materiály, ktoré
podrobne rozoberali vybrané tézy z Učiaceho
sa Slovenska a poskytovali školám konkrétne návody, ako ich zavádzať
do praxe.
Publikácia Učiaca
sa škola je súborným knižným vydaním týchto materiálov. Jednotlivé kapitoly
sú venované týmto témam: pojatie profesie učiteľa, ciele výchovy
a vzdelávania, obsah vzdelávania, konštruktivistický prístup, individualizácia
vzdelávania, práca s nadanými žiakmi, hodnotenie žiakov, testovanie žiakov a
pedagogické merania, organizácia vyučovania, prepájanie formálneho
a neformálneho vzdelávania a prostredie školy.
Zmeny a inovácie sú potrebné všade, školy nie sú výnimkou. Ako skonštatoval Adam Urbanski: „ak budeme všetko robiť tak, ako sme to vždy zvykli robiť, tak dostaneme iba to, čo sme vždy zvykli dostať.“ A s tým, čo dnes dostávame, mnohí spokojní nie sme. A ak to chcete počuť aj od renomovaného pedagóga Geoffreyho Pettyho, nech sa páči: „Nemôžete zlepšiť spôsob, akým učíte, ak ho nezmeníte.“
Info o autorovi:
Po absolvovaní Matematicko-fyzikálnej fakulty UK (1984)
bol niekoľko rokov učiteľom matematiky na gymnáziu v Bratislave. Prvý
porevolučný minister školstva Ladislav Kováč ho v roku 1990 prizval do svojho
ministerského tímu, v ktorom pôsobil ako riaditeľ odboru všeobecného
vzdelávania. Neskôr prijal ponuku z Výskumného ústavu pedagogického, aby tu
založil a viedol skupinu merania výsledkov vzdelávania. Je jediným slovenským odborníkom,
ktorý pôsobil v medzinárodnom tíme pripravujúcom pre OECD známe testy PISA. Na
jar 1994 sa rozhodol odísť zo štátnych služieb. Založil spoločnosť EXAM testing,
na čele ktorej stál nasledujúcich 25 rokov. Jedenásť rokov bol vydavateľom a
šéfredaktorom časopisu DOBRÁ ŠKOLA. V súčasnosti je riaditeľom rovnomennej
neziskovej organizácie. V rokoch 2016 – 2018 bol externým poradcom ministra
školstva a jedným zo spoluautorov reformného dokumentu Učiace sa Slovensko.