Úvahy po zvonení
Autor knihy bol jedenásť rokov šéfredaktorom mesačníka
DOBRÁ ŠKOLA. Po celý čas písal texty do niekoľkých rubrík v tomto časopise.
Jednou z nich bol aj jeho pravidelný stĺpček Úvahy po zvonení.
- - Kód produktu: 0242
- - Dostupnosť: na sklade
Kúpou tohto produktu získate 11 vernostných bodov
Do 250 slov sa veľa „múdra“ nezmestí, takže niektoré úvahy
môžu pôsobiť trochu skratkovito či nedokončene. Jeden z princípov Daltonského
vzdelávacieho plánu však hovorí: „Čo môže
robiť žiak, nemá robiť učiteľ.“Vladimír Burjan túto zásadou uplatňoval
aj pri písaní svojich postrehov – čo si môže hlbšie premyslieť čitateľ, nemá za
neho premýšľať autor. Preto väčšinou iba otvára tému, kladie otázky a ponúka
podnety pre reflexiu pedagogickej práce. Tú totiž považuje za mimoriadne
dôležitú.
Zo 139 úvah, ktoré vyšli v DOBREJ ŠKOLE, sa do knihy
dostalo 110. Sú rozdelené do 11 tematických kapitol: Slová, Ciele, Učivo, Metódy, Klíma, Výchova, Učitelia, Žiaci, Rodičia,
Systém, Budúcnosť. Úvahy sú doplnené 39 autorovými editoriálmi
z DOBREJ ŠKOLY.
Texty Vladimíra Burjana sú cenným podnetom pre skúmanie výchovy a vzdelávania v širších kontextoch. Autor sa v nich nebojí občas uletieť aj poriadne ďaleko. Riadi sa zrejme názorom francúzskeho filozofa GillesaDeleuze, že „myslieť znamená myslieť inak.“
Info
o autorovi:
Po absolvovaní
Matematicko-fyzikálnej fakulty UK bol niekoľko rokov učiteľom matematiky na
gymnáziu v Bratislave. Prvý porevolučný minister školstva L. Kováč ho
prizval do svojho ministerského tímu, v ktorom pôsobil ako riaditeľ odboru
všeobecného vzdelávania. Neskôr prijal ponuku z Výskumného ústavu
pedagogického, aby tu založil a viedol skupinu merania výsledkov vzdelávania.
Je jediným slovenským odborníkom, ktorý pôsobil v medzinárodnom tíme
pripravujúcom pre OECD známe testy PISA. Na jar 1994 sa rozhodol odísť zo
štátnych služieb. Založil spoločnosť EXAM, na čele ktorej stál
nasledujúcich 25 rokov. Jedenásť rokov bol vydavateľom a šéfredaktorom časopisu
DOBRÁ ŠKOLA. V súčasnosti je riaditeľom rovnomennej neziskovej
organizácie. V rokoch 2016 – 2018 bol externým poradcom ministra školstva a
jedným zo spoluautorov reformného dokumentu Učiace
sa Slovensko.